Banden balanceren motorfiets

Motorbanden balanceer apparaat vastgemaakt met metrische inserts op werkbank.
Motorbanden balanceer apparaat vastgemaakt met metrische inserts op werkbank.

Banden balanceren motorfiets

Om een motorband zelf te vervangen heb je naast bandenlichters, kracht en velg rand beschermers ook een balanceer apparaat nodig.

Motorbanden balanceren gewichtjes
Gewichtjes om aan de velg te plakken, dure dingen maar onmisbaar. Gekocht bij Ten Kate

Apparaat is misschien een groot woord. Je kunt die dingen overal kopen maar ik maak graag mijn spullen zelf. Voordeel van zelf maken is dat het erg compact is. De twee staanders bevestig ik tijdelijk op mijn werkbank in 4 metrische insert gaten die ik ook voor ander gereedschap gebruik.

Motorbanden balanceer apparaat vastgemaakt met metrische inserts op werkbank.
Motorbanden balanceer apparaat vastgemaakt met metrische inserts op werkbank.

De constructie is simpel, ik had toen ik het maakte beschikking over een draaibank en freesbank. Twee staanders, dikke stevige draadeinde voor de hoogte fijn afstelling. Vier lagers met metalen afdichting want die lopen het lichtst, helemaal als je er kruipolie in spuit voor gebruik. Ik heb de lagers gemonteerd met pasbouten.

Motorbanden balanceer apparaat lagering en schuivende conus op as.
Motorbanden balanceer apparaat lagering en schuivende conus op as.
Motorbanden balanceer apparaat lagering
Lagering van de as, gebruik metalen afdichting want die lopen met de minste weerstand

De as is rond 10 en op de draaibank heb ik van aluminium 2 conussen gedraaid om de velg in te klemmen. Om het een beetje precies te maken heb ik de conussen eerst met de stelschroef op de uiteindelijke as geklemd en de as tussen centers gespannen. Vervolgens de hoek gedraaid. Die je dit niet dan heb je kas dat door kleine maat afwijkingen de conussen na het klemmen iets scheef op de as zitten.

Motorbanden balanceer apparaat lagering en as.
Motorbanden balanceer apparaat lagering en as.

Balanceren

Deze opstelling is gevoelig tot en met 2,5 gram. Lager gewicht heb ik niet dus ook niet kunnen testen. En tip is eerst de velg zonder band op deze opstelling te plaatsen en markeren waar het zwaarste punt zit in de velg. Op de band zit een stip wat het zwaarste punt aanduidt. Die heb ik er recht tegenover gezet, uiteindelijk 10 gram moeten balanceren. Pas bij 30gram en meer moet je dit even goed checken want dat is te veel voor een motorband.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *