Banden balanceren motorfiets
Om een motorband zelf te vervangen heb je naast bandenlichters, kracht en velg rand beschermers ook een balanceer apparaat nodig.
Apparaat is misschien een groot woord. Je kunt die dingen overal kopen maar ik maak graag mijn spullen zelf. Voordeel van zelf maken is dat het erg compact is. De twee staanders bevestig ik tijdelijk op mijn werkbank in 4 metrische insert gaten die ik ook voor ander gereedschap gebruik.
De constructie is simpel, ik had toen ik het maakte beschikking over een draaibank en freesbank. Twee staanders, dikke stevige draadeinde voor de hoogte fijn afstelling. Vier lagers met metalen afdichting want die lopen het lichtst, helemaal als je er kruipolie in spuit voor gebruik. Ik heb de lagers gemonteerd met pasbouten.
De as is rond 10 en op de draaibank heb ik van aluminium 2 conussen gedraaid om de velg in te klemmen. Om het een beetje precies te maken heb ik de conussen eerst met de stelschroef op de uiteindelijke as geklemd en de as tussen centers gespannen. Vervolgens de hoek gedraaid. Die je dit niet dan heb je kas dat door kleine maat afwijkingen de conussen na het klemmen iets scheef op de as zitten.
Balanceren
Deze opstelling is gevoelig tot en met 2,5 gram. Lager gewicht heb ik niet dus ook niet kunnen testen. En tip is eerst de velg zonder band op deze opstelling te plaatsen en markeren waar het zwaarste punt zit in de velg. Op de band zit een stip wat het zwaarste punt aanduidt. Die heb ik er recht tegenover gezet, uiteindelijk 10 gram moeten balanceren. Pas bij 30gram en meer moet je dit even goed checken want dat is te veel voor een motorband.