ER-5 ontstekingsissues

Eigenlijk al vanaf het begin dat ik de motor heb gaat deze haperen als ik de Kawa flink op z’n donder geef. De symptomen zijn inhouden en op 1 cilinder lopen. De cilinder aan de rechterkant stopt er mee.

Na wat onderzoek kan het best veel zijn, van lullige dingen als slechte kabeltjes, een spanningsregelaar die af en toe slecht functioneert en de boel sloopt, kapotte spoel, CDI unit.

Kawasaki ER-5 CDI unit Onderdeel 21119-1494
Kawasaki ER-5 CDI unit Onderdeel 21119-1494

Ik heb er een tweedehands van Bart gekocht voor een schappelijke prijs uit een ER-5 die reed toen deze uit elkaar ging. Meteen een spanningsregelaar en bobines er bij gekocht.

Hij had ook nog een paar Spiegels voor me wat een verademing is. Met de oude spiegels, gesloopt van een GT550 had ik constant ruzie, naast dat ze impotent waren en alle kant op trilde waren ze iets te kort zodat je de hele tijd je arm moet buigen onder het rijden. Een verademing, om gewoon weer te kunnen zien.

Update 12-04-2017

Wat foto’s van de onderdelen.

Kawasaki ER5 Rectifier 21066-1098
Kawasaki ER5 Rectifier 21066-1098

 

Kawasaki ER5 Ignition Coil 21121-1269
Kawasaki ER5 Ignition Coil 21121-1269
Kawasaki ER5 CDI 21119-1494
Kawasaki ER5 CDI 21119-1494

Update 19-06-2017

Ik had er flink de schurft in. Problemen nog steeds aanwezig en steeds erger. De benzine kraan die ik ooit eerder opgelapt heb is nu mijn hoofd verdachte. Het kan ook zijn dat ik meerdere problemen tegelijk had. Toen ik voor het eerst op 1 cilinder liep kon ik gewoon 1 bougie er uithalen en zag ik dat die niet vonkte. Daarnaast gaf de Kawa af en toe een flinke knap uit de uitlaat. Wat logisch is want onverbrande benzine kwam daar in terecht.

Bij de recente problemen had ik dat niet meer. Ook viel het me op dat de storing veel abrupter optrad en dat de choke invloed heeft.Ik heb dus bij CMSNL een nieuwe kraan besteld. (onderdeel nrĀ 510231229)

Fueltap benzine kraan kawasaki ER-5 van CMSNL part.nr 510231229

Ik heb er nu 1 rit opzitten en het is nog te vroeg om te zeggen maar ik denk dat het is opgelost.

2 thoughts on “ER-5 ontstekingsissues

  1. Succes met je klus Matthijs!
    Bobine’s en CDI’s zijn de eerste verantwoordelijke. Spanningsregelaar kan ook de boosdoener zijn, maar vaak zorgt die ervoor dat de CDI of Bobine ermee ophouden. Kettingreactie dus.

    Kabelboom komt ook wel eens voor, ik zou het zoeken in de massa van 1 van de bobine’s. De massa wordt geschakeld door de stuurschakelaar aan het rechter handvat. Als daar een kabelbreuk inzit krijg je de zelfde symptonen.

    Nogmaals, bobine en CDI’s zijn de eerste verdachte..

    Succes, groeten, Bart

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *