Hypermotard achterbrug demonteren.

De Ducati 796 is een fijne motor en is erg mooi geconstrueerd, zoals de meeste Italiaanse producten. In plaats van een bout voor het motorblok aan het frame en een bout voor de achteras zit het allemaal met 1 bout vast.

De bout gaat door het frame, dan door de achterbrug en vervolgens door de motor, weer door de brug en door het frame. De as is hol met inwendige draad m12x1,25 zodat er ook nog een alu bout in kan om de schetsplaten van de voetsteunen aan te bevestigen.

Problemen met losmaken

Allemachtig prachtig maar het mag geen Italiaan zijn als het net niet helemaal lekker uitgevoerd is. De achteras corrodeert snel (Mediterrane Galvano) waardoor het bijna niet los wil. Ducati heeft in haar manual een speciale slag as staan (88713.1074). Maar dat is niet zo handig want aan de andere kant waar je slaat buigt het oog van het frame dat ook vast gecorrodeerd zit mee waardoor de as nog meer vast zit.

Dat weten wij want we want ik heb de tool nagemaakt en los van dat je er nog harder mee op de bout kon slaan boog het frame aan de andere kant waar de bout vast zat nog meer. Een grote lijmklem om het buigen te voorkomen helpt ook niet.

Tooltje eerste poging om Ducati achterbrug bout te verwijderen

Ducati achterbrug demontage tool

Na een tijdje meppen en vloeken hebben we een tooltje gemaakt om het zonder slopen en slijpen los te krijgen. Een buis van minimaal 29mm van binnen, een m16 draadeind afgedraaid tot 12 mm over 60 mm met 30 mm m12x1,25 draad en een paar proppen.

Je plaatst de proppen op de buis en schroeft het m12x1,25 deel in de bout van de achterbrug. Vervolgens trek je de boel los door een m16 moer aan te draaien op het m16 deel van het draadeind.

Detail M12x1,25 afgedraaid draadeind M16 - Ducati achterbrug demonteren
Detail M12x1,25 afgedraaid draadeind M16 – Ducati achterbrug demonteren

Ook zelf maken? Download een schets hier! Je hebt alleen wel een snij-ijzer of draaibank met draadsnijbeitel met een spoed van 1,25mm nodig. m12x1,25 is redelijk standaard, het is bijvoorbeeld ook een bougie draad maat. Ik heb er ooit een gekocht voor mijn Quooker project.

Alternatief zonder draaibank

Heb je geen draaibank ter beschikking dan zou je een stuk bout van m12x1,25 vast kunnen lassen aan een draad-eind van ten minste m12, m16 is beter. Met een paar grote sluitringen en een 1-1/2inch pijp kom je een heel eind. Vet het draad eind dat je om te trekken gebruikt goed in en gebruik geen rvs, dat heeft soms de neiging te gaan vast-vreten.

Update 7-2-2020

We hebben de achterbrug laten poedercoaten in een lichte gun metal grey…

Achterbrug Ducati Hypermotard 796

Bizar mooi geworden! Wij hebben dit laten doen bij Bart van Custom coatings Helvoirt. Een specialist met talent dat eigenlijk alleen maar motorfiets onderdelen doet. Hij heeft zelf ook een garage vol met motorfietsen. Dat is prettig want je hebt maar 2 woorden nodig om hem uit te leggen welke vlakken niet gedaan moeten worden. We hebben ook subframe laten doen. Tip: bel hem, niet mailen 😉

Subframe Ducati Hypermotard 796
Subframe Ducati Hypermotard 796 in detail

Update mei 2020

Superleuk om anderen deze tool ook te zien gebruiken. Check de 5e minuut.

3 thoughts on “Hypermotard achterbrug demonteren.

  1. hi, can you please give me the length of the m12x1.25 thread, and the length of the empty space and also the complete length of the whole rod

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *