Injectie Lancia 1.8di / Alfa 159 tbi

De Lancia Delta 1.8 DI injectie is een direct ingespoten systeem van de firma Bosch. Dezelfde motor met hetzelfde inspuit systeem is ook te vinden in de Alfa Romeo Brera, 159, Spider en in iets andere vorm; de Guilietta QV en de 4C. Een tijd lang is deze motor het het topmodel van Het fiat concern geweest in de periode dat ze ook flirtte met GM. In de 159 bijvoorbeeld zijn ook de JTS motoren (1.9 en 2.2) gebruik wat eigenlijk opgeleukte Opel motoren zijn. In deze blogpost vertel ik mijn bevindingen over het direct ingespoten brandstof systeem.

Het Lancia Delta 1.8 DI injectie systeem bestaat onder andere uit de volgende componenten.

  • Raildruksensor Bosch nr 0261545033, OEM 55209148
  • Injectie pomp Bosch nr 026520054 OEM 55220390
  • Injectoren Bosch nr 0261500067 OEM 55213612
  • seal-kit Bosch nr 02707010018
  • Hogedruk leiding OEM 55217404

Bij demontage moet je eigenlijk altijd de pakkingen op de punten van de injectoren vervangen. Het lijkt teflon materiaal dat je er alleen maar op krijgt met een punt en daarna een krimp tool. Deze setjes kun je kant en klaar kopen, ik heb het zelf gemaakt dmv een conische ruimer en wat zeskant materiaal.

Injectoren Lancia 1.8 DI met pakking set en krimp tool
Injectoren met pakking set en krimp tool

Problemen met injectie systeem

Een euvel van het systeem is lekkende injectoren. Elke keer als je de motor uitzet zal de benzine in de fuel-rail door een lekke injector de cilinder inlopen en tussen de zuigerveren door je carter in. Als je merkt dat de auto geen olie verbruikt maar dat er juist “veel meer” bij komt dan weet je dat dit aan de hand is. Los het snel op want benzine in de olie zorgt voor veel defecten zoals de Turbo of de nokkenassen.

Injectoren reinigen

Bij direct ingespoten motoren kan er na verloop van tijd vuil aan de nozzles hechten. Dit is koolstof aanslag die de gaatjes van de injector kan afdekken zodat je geen mooi spray patroon meer hebt. Als je een ultrasoon reiniger hebt kun je ze zelf schoonmaken.

Ik heb uiteindelijk omdat ik een verstopping of defect wilde uitsluiten de injectoren naar C Renes in Nieuwpoort gebracht. Ze reinigen de injectoren ook ultrasoon maar met het verschil dat ze de injectoren terwijl ze dit doen ook kunnen aansturen en na het reinigen testen ze de opbrengst en het spraypatroon. Bij twijfel zou ik altijd deze test uitbesteden bij een specialist. Je kunt ze ook op onderstaande manier schoonmaken.

Injector op de juiste manier in de sonische bak!
Het reinigen van brandstof injectoren van de Lancia Delta 1.8 DI injectie.

Er bestaan voor sommige ultrasoon reinigers ook speciale rekjes waar je de injectoren in kunt zetten en er geen reinigingsvloeistof in de injector zelf komt. Ik gebruik Tickopur 33 voor de reiniger.

Hogedruk injectiepomp

De inspuiting gebeurt direct in de verbrandingskamer net als een common-rail diesel. Er is een erg hoge druk nodig om dit goed te laten werken tot wel 150 bar. Je leest online ook veel over kapotte brandstof pompen. Dan heb je pech want deze kost 1200 euro en kun je niet reviseren.

Lancia Delta 1.8 di / Alfa Romeo 1750 tbi Bosch injectiepomp 026520054 OEM 55220390
Lancia Delta 1.8 di / Alfa Romeo 1750 tbi Bosch injectiepomp 026520054 OEM 55220390

Ik dacht in eerste instantie dat mijn pomp ook stuk was maar zeker weten deed ik het niet. Meestal gaat het elektrisch deel van de brandstof doseerklep kapot en die kun je niet vervangen of het stangetje in de veer breekt. Deze klep zorgt er voor dat de pomp niet meer brandstof kan aanzuigen dan er nodig is omwille de efficiëntie. Als de de raildruk bij bijvoorbeeld remmen op de motor of bij plotseling gas los dan gaat de overdrukklep even open.

Alternatieven voor hogedruk pomp

Ik heb heel lang gezocht en ben uiteindelijk alle Bosch nummers gaan Googlen van 026520000 tot 026520400. Daar kwamen een aantal interessante bevindingen uit. Ten eerste dat bijna alle pompen er op de aansluitingen na hetzelfde uitzien. Dat veel auto’s waar het in gebruikt word zoals Mercedes, BMW, Mini, Ford, GM/Opel, Saab Alfa Romeo en Lancia allemaal rond de 200 pk hebben. Dat is handige info want de brandstof opbrengst hangt af van het vermogen (en rendement natuurlijk).

Wat me ook opviel is dat vrijwel alle pompen een identiek aandrijving hebben, een vergelijkbare hoge druk aansluiting, vergelijkbare tot identieke stekker en vergelijkbare lage druk aansluitingen. Helaas zijn de elektrische aansluitingen vaak net even ander en zitten de hoge en lage druk aansluiting vaak op een andere plek zo ook de oriëntatie van het elektrische stekkertje.

Ik ben twee pompen tegen gekomen die zouden kunnen passen, een pomp van een Mini countryman 0261520289 die als voordeel heeft dat de hoge druk aansluiting identiek is, als nadeel dat de stekker anders is en op een andere plek zit en de lage druk aansluiting anders is. Ik denk echter dat het stekkertje te overkomen is door een Mini/Bmw stekker te scoren en te solderen en dat de lage druk leiding gewoon past door de rubber slang te buigen.

Mini Countryman hogedrukpomp Bosch nr 261520289 OEM 13518605102
Mini hogedrukpomp Bosch nr 261520289 OEM 13518605102

Opel pompjes zijn cheap!

Ik heb uiteindelijk voor een Saab/Opel pomp gekozen van een Insignia met Bosch nr 0261520072 en GM OEM nummer 12629135. Deze GM pompen zijn nieuw tussen de 300 en 400 euro, dat is al een stuk beter dan de 1200 van Alfa Romeo en Lancia. Ik had geluk en kon een 2ehands kopen van een krat-motor die alleen gemonteerd is geweest maar nooit heeft gedraaid.. voor 100 euro!

Enig nadeel is is dat zowel aan de hogedruk kant als de lage druk kant de aansluiting 4mm hoger ligt. Aan lage druk kant geen probleem, aan de hoge druk kant moet je de leiding heel licht buigen. Geen rocket sciense, ging verder prima. Ook staat de elektrische aansluiting rechtop maar dat maakt verder niets uit, de stekker is hetzelfde.

0261520072 versus 026520054
Links GM, rechts Lancia
GM injectiepomp 13518605102 ter vervanging van 55220390 gemonteerd in de Lancia 1.8di / Alfa 159 1750tbi motor
GM injectiepomp 13518605102 ter vervanging van 55220390 gemonteerd in de Lancia 1.8di / Alfa 159 1750tbi motor

Helaas was dit niet de oplossing maar wel een uitsluiting. De symptomen zijn als de stekker in de pomp zit; starten, even op toeren komen en uitvallen, stekker uit de pomp; wel lopen maar brandstofdruk storing.

Toen ik middels Multiecuscan de waardes van de brandstofdruk ging uitlezen viel me 1 ding meteen op. Als de stationair loopt dan geeft de brandstofdruksensor een voltage van 4 volt. Volgens Multiecuscan moeten de waardes tussen de 0,5 volt voor lage druk en 4,5 volt voor hoge druk liggen. Dit kan niet kloppen! Mijn vermoeden is dat de sensor kapot is en een veel te hoge waarde aangeeft waardoor het Ecu de druk wil terugschroeven in de pomp. Als ik de stekker van de pomp er uit trek dan blijft de auto lopen, weliswaar alleen in limp mode maar het werkt. Stop ik de stekker in de pomp en probeer te starten dan maakt de motor een paar omwentelingen en valt uit. Bij beide pompen is dit het geval.

Inmiddels heb ik de nieuwe sensor geplaatst, starten lopen!

Brandstofdrukmeter Bosch 0261545033 van Alfa 1750 tbi of Lancia 1.8 DI
Brandstofdrukmeter Bosch 0261545033

13 thoughts on “Injectie Lancia 1.8di / Alfa 159 tbi

  1. De 159 had ook nog een 3.2 V6 JTS motor. Je noemt hem niet, maar als je volledig wil zijn zou je hem nog even moeten toevoegen.

  2. Lijkt er wel op, maar niet geheel duidelijk of je die Opel pomp nu definitief hebt laten zitten of toch weer voor de originele Lancia/ AR pomp hebt gekozen nadat je de raildruksensor had vervangen. Kun je dat nog verduidelijken?

    1. Zit er nog in en werkt prima. Ik was ook niet van plan om het terug te veranderen. De originele blijft op de plank als reserve liggen.

  3. Vermoed dat Bosch nummer voor deseal kit niet correct is? Bestaat uit 11 cijfers terwijl de andere allemaal 10.

    P.s. had je nog via Messenger nog bericht gestuurd. Had je dat ontvangen?

          1. info@lion-e.nl Staat op de weetjes pagina maar je leest het waarschijnlijk op jouw mobiel en het menu is al een tijdje stuk. Facebook kijk ik vrij weinig op.

  4. Facebook Messenger…..mss beter om je emailadres hier of op je site te vermelden? Kan ik je mijn Messenger PM nog een keer mailen.

  5. Hallo Mathijs. Nog even een andere vraag. De hogedruk T-MAP sensor op de luchtaanvoerbuis van intercooler naar elektronische gasklep.
    Welk merk sensor heb je daar op. En welk nummer.
    Alhier op de Delta III Bosch 0281 002 437
    Het is mijn niet eenduidig gelukt een juiste OEM te vinden. Totale warboel en tegenspraak via de onderdelensites en eBay…

    Uiteraard zit deze op de bout dolgedraaid op z’n plekje.
    De sensor heeft een poetsbeurt nodig. En dat moet met intervallen gebeuren.
    Is die vies en goor, dan krijg je een meting met bias. Kans op een hoger brandstof verbruik.
    Uiteraard waaien carterdampen en turbo-oliedampen er langs al frituur.

    Eerste stap is om hem te cleanen met sensor cleaner van de autoshop. Enig merk. En dan eens aan te zien wat er gebeurd.

    Lees graag!
    Groet HB

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *