Vandaag weer een leuk klein klusje gedaan. Ik wil heel graag een stuur op mijn Kawa, dus niet clip-ons, ook niet het stuur dat bij mijn gpz600r voorvork hoort maar een soort van cross stuur op zogenaamde risers. De basis is dus het standaard spul van een gpx600r. Waarom niet van een gpz600r, toch bijna dezelfde fiets? Nee dus, die voorpoten zijn 37mm en die van de gpx zijn 38mm. Die 37mm poten zijn trouwens weer bruikbaar voor een ER-5 bedenk ik me net. Leuk volgende winter project.
Ik heb 2 aanwinsten op marktplaats gedaan, risers van een KTM en een stuurtje dat daar in past. Moet je dus nog wel mee opletten. De stuurhouder die ik kocht is bedoelt voor 1-1/8 inch diameter op klemvlak. Dat is 28,6mm. Een andere maat is 7/8ste inch, wat dus ongeveer 22mm is. Daar kom je achter als je goed bent in spontane aankopen. Bieden, kopen afrekenen BAM, in de pocket en er dan achter komen dat motorcrossers niet van gebroken stuurtjes houden en daarom een variant gebruiken die dik is in het midden en taps naar 22 mm loopt voor de handvatten.
Dus ook maar een stuur gekocht dat daar bij hoort van Charlotte die eigenlijk 22mm had moeten kopen.
Om het een beetje geschikt te maken kan je een aantal dingen doen. Aftermarket onderdelen leveranciers afzoeken naar een speciale kroonplaat die op de vork past, een adapter kopen die op de originele kroonplaat past. Ook kan je op een CNC machine er zelf een maken, of met goede handmatige skils er zelf een frezen, of je past het originele spul aan, en dat heb ik dus gedaan.
Om de kroonplaat te kunnen monteren heb ik twee messing bussen gedraaid. Deze bussen zijn precies pas voor de t-gleuven op de freesbank en het diameter is 38mm net als de poten. Je kunt zo’n gegoten kroonplaat namelijk erg slecht opspannen omdat er niet echt bewerkte vlakken op zitten dus ik klem het gewoon zoals het op de poten geklemd zit. Even uitklokken en dan de houders van de originele handvatten gemonteerd. Die frees ik ook af want dat staat mooier.
De kroonplaat heb ik op twee messing blokken gemonteerd. Aan de onderkant van de blokken heb ik een stukje as van 14,7 zitten, dat is de breedte van de T-gleuf op de freesbank. (is Engelse bak met imperial maten en metrische spindels)
Hier onder de klemmen die ik op marktplaats vond, zijn voor een KTM crosser.
Die moeten nog op de kroonplaat, er is eigenlijk maar 1 plek waar ik die kan boren, daar zitten namelijk geen verstevings ribben in het gietstuk en net genoeg vlees om met een speciale moer de ogen te bevestigen. Ik ben vanuit de middelste balhoofd pen 38 mm naar recgts gegaan en 29 mm omhoog.Hier onder het resultaat.
Zo staat het op de motor.
Ik ga nog vulproppen maken voor boven de poten en een soort ring-kom waar de moer op kan en waar weer bovenop een dekseltje gedrukt kan worden zodat het er mooi clean uitziet.