Gerammel bij de distributie
Nadat de auto weer helemaal in elkaar zat en vrijwel alles aan de motor vervangen is bleef deze toch rammelen bij de distributie. Ik was er al bang voor, met een stethoscoop wist ik het gerammel te isoleren bij de inlaat nokkenas versteller of phase versteller met onderdeel nummer 55215216.
De 1.8Di motor van de Lancia heeft zowel op de inlaat als de uitlaat een variateur op de positie van de nokkenas zitten. Voor brandstof besparing en “koppel-comfort” wordt de positie van inlaat en uitlaat nokkenas verdraait om de openingstiming te beïnvloeden. Het “verdraai systeem” zit in de pulleys van de distributie aandrijving en werkt op oliedruk. Deze olie gaat via een regelklep door kanalen in de nokkenas lagers dan weer door gaatjes in de nokkenas naar de pulleys
Voor de uitlaat wordt onderdeel 55215215 gebruikt en de inlaat heeft 55215216. Beide onderdelen zijn tamelijk prijzig maar gelukkig nog wel bij Tuynder of de dealer te koop!
Symptomen defecte nokkenas versteller.
Naast gerammel bij het starten, tikken bij stationair en laag toerental en vermogensverlies kun je het ook voelen. Als je de distributie los hebt en de nokkenassen vast hebt staan met de distributie wissel tool dan kun je voelen of er speling op zit als je verdraaien forceert.
Als de versteller erg kapot is blokkeert deze helemaal niet meer maar meestal is het zoals bovenstaand filmpje. Intern lekken de vanen ook dus ook al herstel je de blokker positie, hij zal niet goed gaan werken.
Demonteren 55215216
Voor het demonteren moet je helaas net zoveel doen als een distributie snaar wissel. Wiel er af, binnenkuip demonteren, boven wat kabels los aan de rechterkant van de kop, vacuümpomp er af, blokkeer gereedschap er in nadat je de motor in de juiste stand zet en op de krukas hebt geblokkeerd. Vervolgens motorsteun er af, distributie los, beide pulleys los en dan kun je de defecte nokkenas versteller demonteren.
Er zijn grofweg 3 dingen die stuk kunnen gaan. Het ventiel dat de oliedruk in de versteller regelt kan stuk. Meestal resulteert dit in een melding dat de nokkenas positie niet klopt en hoor je niet per se gerammel. De blokkeer pen in de versteller kan verslijten of stuk gaan. Dit zorgt ook weer voor gerammel bij het starten en stationair draaien. Als laatste kan er lekkage tussen de schoepen ontstaan. Ook dan rammelt de pulley bij stationair en hogere toeren van de motor. Meestal is het een combinatie van beide.
Nokkenas versteller 55215216 van binnen
Ook al staat er heel groot opgeschreven: “Do not open” doe ik dat natuurlijk toch, alles voor de wetenschap! Om eerlijk te zijn pas na een nieuwe gekocht te hebben omdat ik via het Alfaowner forum bij Shadin terecht kwam. Een Hongaar uit Boedapest die zelf eerder gelijke problemen op zijn Alfa 159 heeft gehad. Met Google translate heb ik zijn bevindingen en foto’s bekeken en daarna meteen het verlies genomen en geld aan car-wellness heb stuk geslagen.
Na het vervangen rijdt de auto fantastisch, een wereld van verschil. Meer vermogen, soepeler, sneller op toeren en geen gerammel meer.
Tip
Voordat je pulleys gaat vervangen moet je wel eerst goed kijken naar een ander mogelijk probleem. Contoleer of je geen last hebt van een lekkend olie seal tussen de olie aanzuigbuis en de oliepomp. Als de olie druk namelijk te laag is dan krijg je ook problemen met de nokkenas verstelling.