Lancia Delta 1.8 DI

Disclaimer; dit is een heeeel lang Blog artikel wat vooral interessant is als je een Lancia Delta 1.8 DI hebt of een Alfa hebt met de 1750 tbi motor.

Mijn partner was aan de beurt voor een nieuwe auto, gelukkig was ze wel te porren voor een Italiaanse schone. Haar oog heeft ze op een Lancia Delta laten vallen, het is een mooie auto, ruimer dan zijn broertje de Bravo en zusje Giullia door de langere wielbasis en het heeft ook wat exclusiefs.

Ze was wel erg precies in wat ze wilde hebben:

  • Panorama dak
  • Zwart
  • Zwart interieur
  • Donkergrijze velgen
  • Automaat nice to have
  • En ik heb daar aan toegevoegd dat de motor een 1.4 multiair moet zijn of de 1.8 di

Lancia Delta 1.8 DI gevonden!

Er stond natuurlijk weer helemaal niets te koop met deze specs dus we hebben lang gezocht. Na een paar maanden dook er een op, geïmporteerd uit Zwitserland. Ik ben gaan kijken maar er was op het eerste gezicht wel het een en ander mis mee. Onderhoudsstaat was onbekend, er zat veel sludge onder de oliedop, benzine geur uit het carter, een rammelende nokkenas versteller en een aantal lekkages. Omdat de verkoper het hier ook wel mee eens was konden we over de prijs overeen komen en heeft ze de auto gekocht “met wat werk”

Lancia Delta 1.8 DI
Mooi interieur Lancia Delta 1.8 DI

Gebreken van de Lancia Delta 1.8 DI

Dat werk bleek helaas toch iets meer te zijn dan verwacht. De volgende punten waren er mis mee:

  • kanteldak ging niet dicht
  • het bekende oliepomp naar de carter pakking euvel
  • droog gelopen nokkenassen met nokkenas lager schade
  • gerammel bij de nokkenas verstelling
  • kapotte turbo met 3mm radiale en axiale speling
  • zwaar vervuilde carter en inlaat traject
  • Lekke / zwetende koppakking
  • ontbrekend en lekkend carter ontluchting membraan / kleppendeksel
  • groot onderhoud zoals olie, filters, distributie en vloeistoffen
  • probleem met de brandstof druk nadat alles weer in elkaar zat.
Sterk vervuilde kop met sludge
Versleten lagering nokkenassen en extreme sludge aanslag
Ingesleten nokkenas lagers Lancia Delta 1.8 DI en Alfa 159 tbi motor
Groeven in nokkenas lagers
Kapotte turbo
Kapotte turbo met 3mm speling in alle richtingen
Defect inlaatspruitstuk Lancia Delta 1.8 DI en Alfa 159 tbi motor
Lek in Inlaatspruitsuk waterdoorvoer

Gelukkig ben ik handig 😉

Toch is het een hele leuke auto en in de basis mooie techniek. Deze motor is dezelfde als die uit een Alfa 159 1750 tbi. Het is een direct ingespoten motor met 1742CC, een Borg K03 turbo, 200pk en 320Nm. Er zit een automatische versnellingsbak in van Aisin Seiki type TF80SC die je ook in veel Volvo’s vindt, erg betrouwbaar! De directe injectie is van Bosch door middel van en hoge drukpomp aangedreven op de nokkenas.

Problemen met 1750 tbi / 1.8 DI motoren

Euvels van deze motor zijn er helaas veel. Eigenlijk zijn er twee grote problemen. De motor is direct ingespoten, dat zorgt ervoor dat het inlaat traject vervuilt en dat het nog al kritisch is welke olie gebruikt wordt en vooral de onderhoudsinterval. Deze moet namelijk bestand zijn tegen vervuiling van benzine in de olie. Vervuilde of verkeerde olie kan de turbo erg beschadigen.

Fuel rail Lancia Delta
Bosch direct injection injectoren met brandstof rail en zelf gemaakte seal krimp tool

Naast de kritische directe injectie zit er ook een fout in het ontwerp van de olie aanzuiging naar de oliepomp. Veel van deze motoren hebben daarom ook allerlei problemen die gerelateerd zijn aan te lage oliedruk. Kapotte turbo, rammelende nokkenas verstellers, slijtage aan nokkenassen en lagering ga zo maar door. Over dit onderwerp heb ik een aparte blogpost geschreven, deze vind je hier!

Olie kering 55589549 tussen de aanzuigbuis en de oliepomp
Olie kering 55589549 tussen de aanzuigbuis en de oliepomp

Lekkages

Wat ook vaak voorkomt is dat bij het kleppen deksel lekkages ontstaan. De motor verliest dan bij de ontluchting veel olie en dit loopt de bougie gaten in waardoor er weer ontstekingsproblemen ontstaan. Het kleppendeksel is van kunststof en is tevens de carter ontluchting. Het membraan dat voorkomt dat al je olie het inlaat traject ingeblazen wordt wil nog wel eens scheuren, bij erg veel motorblokken van Alfa of andere merken kun je dat membraan los kopen… behalve bij de tbi motor. Het onderdeel kost iets meer dan 400 euro, je moet het gehele kleppendeksel dan vervangen. Bij mij miste het gehele membraan!!!

Olie opvang / carter onluchting / kleppendeksel met missend membraan

De vorige eigenaar in Zwitserland heeft de doe het zelf kitspuit er op los gelaten en gedacht; “dat membraan is vast niet nodig”.

Aankoop / reparatie tips voor een 1750 TBI of 1.8 Di T-jet motor

Ben je van plan om een Alfa 158 1750 tbi of een Brera, Spider, Giulietta QV of een Lancia Delta 1.8 Di te kopen? Of heb je deze net gekocht? Dit zijn mij tips om het liefst voor de aankoop te checken of als je dit al gedaan hebt preventief te vervangen of op z’n minst te controleren. Veel geld ook voor de Alfa Giulietta QV, echter, dat blok is wel wat anders. Het onderblok is vanaf 2014 de bij tct versie van aluminium. Daarvoor gietijzer net als de 159 en de Delta. Bij de alu blokken zijn de bussen zijn van dunwandig staal. De Turbo is ook een maatje groter bij de Giuliatta’s namelijk de Borg K04.

Check de olie en het onderhoud van de Olie en lekkages

Omdat onderhoud nogal kritisch is bij deze auto, en omdat directe injectie vooral vervuilt bij kleine stukjes rijden, probeer zo goed mogelijk het onderhoud na te gaan. Kijk of er korrelige aanslag via de olievuldop te voelen is. Ruik of je een sterke benzine lucht uit het carter ruikt of een zwakke (het zal er altijd wel een beetje zitten).

Probeer aan de hand van het onderhoudsboekje na te gaan waar de auto onderhouden is. Heeft de verkoper dit zelf gedaan dan is er vast wel een historie te zien aan de hand van rekeningen. Check onder de kap bovenop de motor of er lekkages zijn. Ruik je misschien koelvloeistof?

Er kan net zoals bij mij een beschadiging aan het inlaat spruitstuk zijn bij de doorvoer van het water. Het olie filter zit op een onmogelijke plek links achterin de motor (als je voor de auto staat) Daarin zit een soort plugje met een veertje dat ook nog wel eens zoek raakt, vraag er naar, of controleer of het er nog zit als je onderhoud gaat doen.

Oliefilterhuis met plug en veertje van een Lancia Delta 1.8 DI en Alfa 159 tbi motor
Oliefilterhuis Lancia Delta 1.8di / Alfa 159 1750 tbi

Pakking aanzuigbuis oliepomp

Wat je vrij lastig kunt controleren of het carter een keer los is geweest om de afdichting tussen de aanzuigbuis en de oliepomp is vervangen. Je kunt dit natuurlijk wel vragen bij de koop of na de koop meteen preventief vervangen. Het is wel een rot klus en je hebt er een lange m6 Ribe bit voor nodig en gewoon korte m8 Ribe bits voor de rest van de bouten. Ook moet de voorpijp los van de uitlaat en rechter aandrijfas ophanging. Let om dat bij het demonteren de as niet uit de bak schiet want dan mag je ook nog eens cardan olie bijvullen. Op een brug is het een stuk fijner dan op de grond zoals ik dat gedaan heb.

Check de turbo

Bij dit soort auto’s met een turbo en met het potentiele olie toevoer of olie vervuiling euvel gaan de turbo’s snel stuk. Het goede nieuws is dat ik een adres heb in Utrecht; TurboPro, die voor een nette prijs met kwaliteit onderdelen jouw turbo reviseert en balanceert. Het slechte nieuws is dat hij van de deze motor er minimaal 1 per week doet, het is dus vaak nodig. Intern willen de spruitstukken ook nog wel eens scheuren en dan moet je rekenen op 1000 euro. Gaat het alleen om revisie dan zit je tussen de 200 en 350 euro.

Kapotte turbo
Voor revisie

De Turbo van mijn vrouw haar Delta had 3 mm axiale en radiale speling. Toast dus! Bij een Turbo met speling krijg je meer olie lekkage en zal je inlaat traject vervuilen. Ook kan de Turbo uiteindelijk vastlopen en dan kan er meer schade ontstaan.

Bij deze motor is het te laat.

Je kunt het controleren door eerst het bovenste hitteschild te demonteren en dan aan de inlaatzijde even de aanvoerpijp los te schroeven zodat je kunt voelen. Als je op deze manier speling kunt voelen weet je eigenlijk al dat het niet goed is. Ik heb het inlaat spruitstuk met VHT hitte bestendige keramische coating behandeld in de kleur “cast iron”

Gereviseerde turbo cassette van een Lancia Delta 1.8 DI en Alfa 159 tbi motor
Turbo patroon Borg K03 Lancia Delto 1.8di / Alfa 159 1750 tbi
Gereviseerde turbo van een Lancia Delta 1.8 DI en Alfa 159 tbi motor
Turbo na revisie

Turbo revisie voor een Lancia Delta 1.8 DI of Alfa 1750 tbi

Bij TurboPro op bezoek gaan is een feestje, een gepassioneerd man, Martin die graag zijn kennis deelt en heel veel ervaring heeft met Turbo’s. Let wel goed op de afstelling van de waste gate. Markeer het schroefje zodat deze op dezelfde plek terug kan. Op internet kom je heel veel verhalen over “geüpgrade olie toevoer leidingen” tegen en over de banjobout met het zeefje.

Hij geeft ook als advies het zeefje verwijderen, dit wil nog wel eens verstopt raken. Ik neem liever het advies van een specialist aan dan iemand met een “mening” op internet. De isolatie om de leiding zou niet erg veel uitmaken maar bij mij zat het er al op dus ik hoef er niet over na te denken.

Gereviseerde Borg K03 turbo
Turbo Lancia Delta 1.8 tbi klaar!

Jammer dat het uiteindelijk achter een hitteschild verdwijnt, een genot om naar te kijken.

Lees storingen uit

De meeste handelaren hebben zelf een ODB2 kastje en zullen altijd de storingen wissen voor de verkoop, je kunt het natuurlijk altijd wel even proberen. Ik gebruik Multiecuscan, een must have voor Italiaanse autoliefhebbers. Ik gebruik een vergelijkbare stekker als deze. Maar meer types zullen werken. Er staat een lijst met werkende kabels per voertuig op de website van Multiecuscan. Je kunt in de geheugen soms veel zien, als je bijvoorbeeld een paar keer de melding “lage oliedruk” ziet dan is dat misschien een indicatie voor het oliepomp seal euvel of slecht onderhoud.

Je kunt ook kijken wat de laatste schrijfdatum van het ecu is. In de begin periode van deze auto’s waren er nog wel wat updates maar als de schrijfdatum recent is dan kan het een indicatie zijn van kilometerstand fraude. Andere oliedruk gerelateerde meldingen zijn errors rond de nokkenas positie sensor, als deze melding komt kan het zijn dat de variator te weinig druk heeft gekregen.

Controleer kunststof delen motor ruimte

Er is niets vervelender dan los zittende kapjes of lekkages. In de motor zitten aardig wat kunststof delen, de kap van de distributie dien je goed te checken, deze kan gaan brokkelen.

Van het Italia autos youtube kanaal

Bij de Delta is de kap redelijk maar de inlaat, dat uit een soort vezeltjes materiaal bestaat was er een beschadiging bij de waterdoorvoer naar de verwarming op het spruitsuk.

Beschadigd inlaatspruitstuk Lancia Delta 1.8 DI en Alfa 159 tbi motor
verpulverd materiaal om de rubber seal te fixeren

Bovenstaande foto resulteert hoogstwaarschijnlijk in lekkage. Ik heb daar een oplossing voor bedacht die Timo, een vriend via werk voor me heeft geprint in polycarbonaat. Je kunt het zelf ook printen door het STL bestand te downloaden. Het Alibre 3D bestand zit er ook bij zodat je als je Alibre gebruikt zelf aanpassingen kunt doen.

Reparatie inlaat spruitstuk Lancia Delta of ALfa 159, Brera, Giullietta of 4C
Gerepareerde waterdoorlaat inlaatspruitstuk Lancia 1.8di / Alfa 1750 tbi onderdeel 55215350 of 55231157

Als je het internet afstruint naar een vervanger dan zal je zien dat met alles wat je vind wel wat mis is. Een nieuwe is redelijk prijzig…. zo rond de 420 euro.

Onderdelen voor een Lancia Delta 1.8 DI

Als je in Nederland woont zoals ik dan zijn er redelijk wat plekken waar je onderdelen kunt kopen voor je Lancia Delta 1.8 DI. Ik woon in Houten dus ik probeer wel eens het vroegere Sam van Lingen, toen Vireo auto en nu Stern. Daar hebben ze een vriendelijke en behulpzame magazijn man die alles voor je uit zoekt. Ik haal ook veel spullen die wat algemener zijn bij Fource Nieuwegein, Stef heeft me reuze geholpen met alle spullen uit te zoeken voor de koppakking.

Mijn voorkeur gaat altijd uit bij het kopen van een lokaal gevestigde winkel of een Nederlandse webwinkel uit nationalistische overwegingen, leukt het niet in Nederland dan kies ik Europees uit Euro-chauvinistische overwegingen. De firma Tuynder is voor iedere Italiaanse auto liefhebber een OEM onderdelen paradijs, en daar heb ik ook veel vandaan. Reken wel op OEM prijzen, maar ja, auto Wellness mag geld kosten!

Goedkoop duurkoop?

De autodocjes, Winparts en andere klonen van die websites hou ik zo lang mogelijk af, dat geeft waardeloze service en duurt vrij lang als je pech hebt voor het komt. Ook kloppen de onderdelen vaak niet bij het kenteken dat je invoert. Ze zijn daarentegen wel zeer voordelig dus soms kan ik er niet onderuit.

Als laatste een gulden middenweg, https://www.carpartsdirect.nl/ Ze zijn niet de goedkoopste maar hebben wel goede service en Nederlandse voorraad of voorraad waar de lokale leveranciers ook vandaan halen. Voor het algemeen onderhoud haal ik meestal bij dit bedrijf mijn spullen.

Het brandstof systeem

Het brandstof systeem in de Lancia Delta 1.8 DI is zoals eerder verteld direct ingespoten van de firma bosch. er is teveel over te vertellen dus dat doe ik in een andere blogpost. Let bij het kopen van jouw tbi op inhouden of onregelmatig stationair lopen. Ook kun je de computer uitlezen op zoek naar storingen. Hou er rekening mee dat je bij demontage 4x een nieuwe pakking set nodig hebt, Bosch nr 02707010018. De sensor is ook gevoelig voor storingen (0261545033) en de injectoren zullen ook een keer gereinigd moeten worden.

Injector rail met injectoren
Injectoren met pakking set en krimp tool

Meer over het brandstofsysteem hier!

Een euvel van het Lancia Delta 1.8 DI systeem is lekkende injectoren. Elke keer als je de motor uitzet zal de benzine in de fuel-rail door een lekke injector de cilinder inlopen en tussen de zuigerveren door je carter in. Als je merkt dat de auto geen olie verbruikt maar dat er juist “veel meer” bij komt dan weet je dat dit aan de hand is. Los het snel op want benzine in de olie zorgt voor veel defecten zoals de Turbo of de nokkenassen.

Gerammel bij de distributie

Nadat de auto weer helemaal in elkaar zat, goed start, niet rookt een geen meldingen meer had bleef deze toch rammelen bij de distributie. Waar ik al bang voor was blijkt helaas toch zo te zijn. Met een stethoscoop wist ik het gerammel te isoleren bij de inlaat nokkenas versteller of phase versteller.

De 1.8Di motor van de Lancia heeft zowel op de inlaat als de uitlaat een variateur op de positie van de nokkenas zitten. Bij ons was de inlaat variateur versleten en dat is een rib uit hel lijf, ook nog eens een flinke klus op te vervangen met net zoveel werk als een distributie riem wissel.

Faseversteller / nokkenas versteller Lancia 1.8DI / Laf Romeo 1750 tbi 55215215 op links, 55215216 rechts

Er is veel te vertellen over deze wielen, meer erover in een apart blog.

Nadat het onderdeel vervangen was, geen gerammel en een wereld van verschil. De auto voelt veel sneller en soepeler.

Update juli 2022

Omdat we op vakantie naar Frankrijk gingen wilde ik nog wat openstaande puntjes aan de auto oppakken. Onder anderen de niet werkende verwarming ook al hebben we de verwarming niet nodig gehad want minder dan 30 graden is het niet geweest.

Na het loshalen van de inlaat was het vaststellen van het probleem niet ingewikkeld, een plaatjes zegt meer dan 1000 woorden.

Het 3D geprinte deel was gewoon gesmolten. Uiteindelijk was het dus wishful thinking dat een 3D geprint onderdeel, ook al was het polycarbonaat, de hitte van een motorblok kan weerstaan. Gelukkig had ik al een goede 2e hands inlaat liggen en nu is het probleem dus weg.

15 thoughts on “Lancia Delta 1.8 DI

  1. Hallo Matthijs,
    Lees met plezier je blogs over de Lancia .
    Heb er zelf ook een en rijdt met veel plezier
    Maar heb wel een slecht gevoel over de olie pompring
    Bij koude nachten (onder nul) heb ik 1 keer gehad dat hij tijdens het rijden bij lage toeren een storing aangaf en stotterde toen een beetje.
    Ook duurt het lang voordat het lampje uitgaat bij de eerste start.
    Dus alles lijkt er wel op, heb ik voor deze klus meer nodig dan die speciale dop sleutel?
    Alvast bedankt

    1. Hoi Jos, ik weet niet of ik je nu beantwoord had of niet, bij deze dan!

      Ik zou bij twijfel altijd vervangen! Het zijn de kosten namelijk niet op jouw tijd na als je het zelf doet. Je hebt siliconen voor de afdichting nodig, een lange Ribe m6 bit (staat link in blog artikel) en ook gewone Ribe m8 bits. Daarnaast is een brug natuurlijk handig. Ververs gelijk je olie en je filter, olie moet er namelijk uit als je het carterpan er af haalt.

  2. Mooie en leerzame blog!
    Wel kleine correctie / aanvulling. De Giulietta QV handgeschakeld (dat is tot 2014) heeft hetzelfde blok als de Delta, Brera en 159, maar met een K04 turbo en daarom 235 ipv 200pk
    De TCT versie (vanaf 2014) heeft het alu blok, overgenomen van de 4C. Deze levert 240pk.

    Dus niet alle Giulietta QV’s hebben het alu blok. Ik heb zowel handgeschakeld gehad als nu TCT en die laatste is aanmerkelijk soepeler en draait veel makkelijker naar bovenin toerenbereik. De handgeschakelde heeft bij mij ook vastgelopen turbo gehad, komt heel vaak voor inderdaad. Bij de TCT versies hoor je het nauwelijks tot nooit, zou toch met de gemodificeerde olie aanvoer leiding te maken kunnen hebben?

    1. Hoi Arjan, thanks voor de correctie, ik pas het even aan in mijn tekst. Wat ik begrepen heb van mijn turbo specialist is dat vooral het zeefje problemen geeft, dit raakt nog al eens verstopt, met name bij oude olie. Waarschijnlijk is daar rekening mee gehouden in de wat nieuwere varianten.

  3. Hallo Matthijs,
    Wat een interessante blog en goede info kunnen vinden.
    Ik heb een vraagje misschien weet jij antwoord,
    Voor de revisie van een cilinderkop alfa 159 TBI
    gaat over de hydraulische klepstoters, weet jij de lengte van de stoter of merk
    Als ik ze op internet zoek krijg ik verschillende maten te zien loopt uiteen van
    33,4mm tot 37,7mm

  4. Het membraan carter ontluchting hoeft absoluut niet veel te kosten; zie Ebay, zijn los te koop voor een paar euro. Alleen probleem om het dekseltje er heel af te krijgen. Tevens zitten ze ook in het ca. 75 euro kostende carterdeksel van een fiat (punto meen ik, ff googelen op Alfa club)

    1. Hoi Frank, wat goed te lezen zeg! Heb je ook een link? Want degene die ik op eBay vond en die van de Bravo zijn allemaal voor de 1.4 tjet en zijn totaal anders.

        1. Hoi Matthijs, met veel interesse heb ik je blog gelezen over de Lancia Delta en de mogelijke problemen en oplossingen. Ik heb eind vorig jaar ook een Delta 1.8 DI gekocht. Een heerlijke auto. Natuurlijk kwamen er na een tijdje problemen naar voren zoals een defecte thermostaat en rookpluimen en verbrande olielucht. De thermostaat is vervangen en de olieproblemen worden ws veroorzaakt door een defekt membraan in het kleppendeksel. Bij de plaatselijke dealer is het kleppendeksel helemaal vrij van kit gemaakt en een nieuwe pakking gemonteerd. Nog geen nieuwe membraan omdat deze enkel met nieuw deskel te bestellen is en € 450 moet kosten. Ik zag bovenstaande linkjes naar nieuwe membranen op eBay maar daar deze uit Oekraïne moeten komen lijkt dat niet de oplossing momenteel. Wel vond ik de volgende 2 producten: https://alfastrada.nl/alfa-romeo/5163-afscheider-oa-159-tbi.html en https://www.bamwholesaleparts.com/oem-parts/mopar-engine-oil-separator-68242274aa-68242274aa
          Zou dit een optie kunnen zijn voor mijn Delta? Graag je advies.
          Met vriendelijke groet, Henk

          1. Hoi Henk,

            Geen idee of het een oplossing is, er staat bij dat het kan 😉 90 euro gokken is geen ramp als je het tegenover de prijs van een compleet nieuw deksel zet. Als je hier voor gaat hoor ik graag van je of het is gelukt.

  5. Haha, mijn goede daad voor december dus gehad!
    Heb vorig jaar 2 stuks laten komen, voor de 159 van mijn zoon en de Delta van mij. Ook twee banjo filter boutjes, die blijken toch ook vaak de oorzaak te zijn van een turbo crash.
    In geval van mijn Delta: 3x turbo vervangen: 2016, 2018 (garantie) Half jaar later, 2019: rammelende turbo! Pas toen zag men de vervuilde motor, omdat er te lang doorgereden is met lekkende turbo. Carterpan eraf: olie zeef verstopt was oorzaak olie gebrek, alles gereinigd en turbo 3 erop dus.
    Gelukkig voor mij dat alles nog v.r.v. vorige eigenaar!
    Die heeft het verhaal eerlijk aan me verteld en rekeningen overhandigd. Delta had 170 d.km gelopen. Heb zoals altijd, de auto eerst groot onderhoud gegeven en voor controle de olie pan en kleppendeksel eraf gehad voor nogmaals schoonmaken. Heb inmiddels ca 20 d.km erop zitten, geen drup olie verbruik. De 159 heeft 260 d.km gelopen, carter is er nooit af geweest.

  6. omdat ik zoveel mogelijk wil begrijpen wat ik lees en zie even over de plug met een veer bij het oliefilter die blijkbaar nogal eens kwijt wil raken. Deze heeft een bepaalde functie uiteraard maar welke dan en wat zijn de symptomen als die er niet meer zit?

  7. Hallo Mathijs, dank voor je leuke en informatieve blog. Erg leerzaam en leuk om te lezen. Twee vragen.

    Ervaar jij ook een trilling in de auto wanneer je het gas los laat tussen de 2000 en 3000 toeren?
    Op verschillende Alfa fora zijn er mensen die dit ervaren, waaronder ik met mijn Alfa 159tbi. Maar de oorzaak is nog niet echt gevonden. Nu zit ik te denken met mijn fora kennis (maar verder weinig kaas van auto’s te hebben gegeten) dat dit misschien te maken heeft met de variabele kleppen en versleten nokkenas verstellers van deze motoren die jij hebt vervangen bij de Delta.

    Nog een tweede vraag. hoeveel km heeft de Delta gereden en hoe vervuilt zijn de kleppen achter het inlaatspruitstuk? Mocht je daar naar gekeken hebben.
    Dit in relatie tot de hoeveelheid olie die via de carterventilatie bij de luchtinlaat en de turbo wordt ingeblazen. De kleppen worden dankzij de directe injectie niet gereinigd met aangekoekte zooi op de kleppen tot gevolg.

    1. Hoi Arjan, sorry voor de late reactie, eerst was ik druk, toen kreeg ik Covid en daarna weer druk.

      De trilling heb ik geen ervaring mee, in het algemeen zijn trilling vaak te wijten aan versleten koppelingen of vliegwielen. Nokkenassen maken echt een heel specifiek rammelend geluid bij onbelast draaien en starten dat erg makkelijk met een stethoscoop is op te sporen.

      De Delta van mijn vrouw had 158k gelopen toen ze deze kocht. De kleppen waren goor maar nog niet zo goor dat het een probleem werd. Ook omdat het ontluchtings membraan volledig zoek was en dat het hoogstwaarschijnlijk het grootste aandeel heeft gehad in de vervuiling daarvan kan het wel een probleem zijn voor direct ingespoten motoren. Er zijn tal van bedrijven die er in gespecialiseerd zijn, die stralen het met walnoot schillen. Zelf doen eindigt meestal met het demonteren van de kop en ouderwets handwerk. Dat is eigenlijk alleen weggelegd voor de ervaren sleutelaar bij dit type motor en je moet zoals je kunt lezen op mijn blog flink wat speciaal gereedschap aanschaffen. Maar hee! Alles voor de hobby toch?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *