GT550 motor experimenten

Kawasaki gt550 vs GPZ600r vs gpx600r vs ZL600

Het zoeken naar upgrades van een motorfiets is voor mij het ultime cafe racer gevoel. Dus niet de juiste tattoos, baard en clip-on stuurtje maar gewoon kijken hoe je met zo min mogelijk middelen zoveel mogelijk uit een motor kan halen. Ik heb een gt550 en die gaat als basis dienen!

Zo is mijn gt550 lucht gekoeld en heeft cardan aandrijving. Dat laatste vind ik gaaf en praktisch, de luchtkoeling vind ik jammer. Veel cafe racer puristen (ja ze bestaan) vinden dat een cafe racer luchtgekoeld moet zijn, ik vind dat hij snel moet zijn. Vandaar het volgende idee: Ik ben wat aan het vogelen geweest en kwam er achter dat de Kawasaki 550 en 600 blokken erg op elkaar lijken. Of het nu cardan is of ketting, water of vloeistof/lucht gekoeld is. Een 600 blok van een gpx, gpz of zl is ongeveer hetzelfde als de 550 blokken van een KZ, GP of GT, maar niet helemaal.

GT, KZ, Z, GPZ 550

Deze blokken lijken erg op elkaar. Er is een KZ met cardan, net als de GT. De wat sportievere variant is een GPZ550, die had ketting en wat pk’s meer. Het zijn allemaal ontwerpen van eind jaren 70 begin jaren 80. De blokken zijn overigens nog vrij lang gebruikt in een Zephyr 550.

Kawasaki Gpz 550 engine
Kawasaki Gpz 550 engine
Kawasaki GT 550 engine
Kawasaki GT 550 engine
My gt550 engine
My Kawasaki GT 550 engine

Bovenstaande foto is het blok dat in mijn GT zat, heb het gesloopt want het was echt af. Ik heb de motor gekregen van een buurman van een vriend van mij. Heeft daar een tijd in de tuin gestaan en hij had er heel veel kilometers mee gemaakt. Ik kon zien dat de motor ooit opgeknapt was, nieuwe pakkingen, koppeling, frame geverfd.. Maar een paar jaar in een tuin doen een motor geen goed.

GPZ600R GPX600R

De sport motors hebben een blok dat erg lijkt op bovengenoemde. Ze zijn weliswaar water gekoeld maar de slag komt overeen, de versnellingsbak is vrijwel identiek, de koppeling bijna hetzelfde.. kortom, een doorontwikkeling van de oude blokken. Het mooie van deze dingen is dat ze oerlelijk zijn en daarom spotgoedkoop. Een goede gpz of gpx is niet meer waard dan 500 euro.

gpx-600r-engine

ZL600

Een ZL600 is een in mijn ogen vrij lelijke chopper. Eigenlijk vind ik alle niet Harley choppers een soort nep Harleys… en een Harley vind ik eigenlijk ook geen pan, maar dat terzijde. Wat wel mooi aan dat ding is, is de motor.

zl600-engine
Zl600 engine

Het zl600 blok is een iets geknepen variant van de GPZ/GPX motor. Het heeft een wat tammer nokkenas en wat kleinere carbs. Veel zl600 rijder gebruiken een kop en de carbs plus ontsteking van een gpx. Je wint er met gemak 10pk mee.

Mijn plan is de ZL600 bak te gebruiken en de gpx kop met carbs, ontsteking en kop. Dit te schroeven in de GT en zo een snelle comfortabele cafe achtige motor te bouwen met de gemakken van een cardan aandrijving.

Deze pagina zal ik ook aanvullen met vergelijkingsinformatie. Altijd handig voor een andere die ook zoiets wil doen.

Gear ratio

Een veelgenoemde klacht van de gt550 is dat deze op de snelweg vrij hoog in de toeren zit. Hij gaat ook maar 175 kmh, met mijn 2 cilinder ER5je red ik dat met gemak… en die heeft (of had ooit) maar 50pk. Voor degenen die met een origineel blok blijven rijden is die misschien een goede tip. De koppeling is gelijk aan die van een gpz/x600r, alleen het tandwiel wat er aan vast zit niet, dat is bij de GT groter en het aandrijf tandwiel dat op de starter as zit is kleiner namelijk 26 tanden tegenover 28 tanden van de gpz/x

Comparison GT and GPZ/X gear ratio
Comparison GT and GPZ/X gear ratio

Je zou dus als GT eigenaar een koppelings tandwiel met krans kunnen scoren en het linker tandwiel dat op de foto hier boven staat. Loopt de motor wat rustiger op de snelweg.

Gegevens onderdeel nr’s GT 550

  • gt550 Clutch: 130951030
  • gear: 130971008(26 teeth)

Gegevens onderdeel nr’s GPZ/X

  • Clutch: 130951128
  • gear: 130971141 (28 t)
Gearbox GT550 vs GPX600r
Gearbox GT550 vs GPX600r

Boven zie je de twee versnellingsbakken min of meer compleet. De koppelig is gelijk, net als de versnellingen, het verschil zit in de aandrijving van het grote tandwiel op de koppeling. Bij de GPZ is deze kleiner zodat je uiteindelijk wat sneller gaat.

Het leuke is dat je door deze twee bakken te combineren weer een ZL600 configuratie krijgt. Dat is wat ik ga gebruiken. Helemaal leuk is het dat de GT en lekker groot 18 inch achterwiel heeft tegenover een 15 inch wiel op de zl.

Vergelijkings tabel ZL, GT,  GPX en leeuw-600

GT550 GPX600r ZL600 Leeuw-600
HP 56 84 61 84
speed 178 226 181 2XX
Bore x Stroke 58×52.4mm 60×52.4mm 60×52.4mm 60×52.4mm
Compression 9.5:1 11.0:1 11.0:1 11.0:1
Capacity 553 592 592 592

4 thoughts on “GT550 motor experimenten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *