Olie kering 71754365 1750tbi motor

In de Alfa Romeo 1750 tbi motoren, in de Lancia heet deze 1.8 DI zit een fout in het ontwerp van de olie aanzuiging naar de oliepomp. Veel van deze motoren hebben daarom ook allerlei problemen die gerelateerd zijn aan te lage oliedruk. Kapotte turbo, rammelende nokkenas verstellers, slijtage aan nokkenassen en lagering ga zo maar door.

Dit laatste komt door de constructie van de aanzuigbuis voor de oliepomp. Deze buis zit vast gemonteerd in de carterpan en bij het monteren van deze pan moet een afdichting plat gedrukt worden tegen de aanzuigbuis. (onderdeel: 71754365 bij GM lijkt deze er op :55589549). Na verloop van tijd hard het rubber uit en begint de pomp valse lucht aan te zuigen met desastreuze gevolgen.

Constructie Olie aanzuigbuis

Deze constructie is op zich begrijpelijk. In veel andere (oudere) modellen is de aanzuigpijp van metaal en zit direct op de oliepomp geschroefd, die van de tbi / DI is van kunststof en dat is niet sterk genoeg om op deze manier te monteren. Daarom is de aanzuigbuis robust en trillingvrij in de carterpan gemonteerd. Bijkomend voordeel is dat de platen in de carterpan geen groot gat hoeven te hebben voor de aanzuigbuis. Deze platen zorgen ervoor dat bij sportief bochtengedrag de olie niet allemaal naar een kant gaat en zo ook voor lage oliedruk zorgt. Alleen jammer dat niemand gedacht heeft aan de veroudering en vooral verharding van kunststof. Helemaal als je een spleet van 4,5 mm wilt afsluiten.

Olie kering 71754365 tussen de aanzuigbuis en de oliepomp
Olie kering 71754365 tussen de aanzuigbuis en de oliepomp

Ook problemen bij GM / Opel / Saab

Hetzelfde onderdeel is in een aantal GM diesel modellen gebruikt waar ook veel problemen zijn, je kunt zelfs een petitie vinden voor een terugroepactie voor de Opeltjes.

Versleten en verouderde oliekering van oliepomp naar aanzuigbuis Lancia Delta 1.8 DI en Alfa 159 tbi motor
Links nieuw, rechts gebruikt Bron: Reddit
Doorgezaagde carterpan van een in de soep gelopen Giulietta behandeld door meneer zaag.
Doorgezaagde carterpan van een in de soep gelopen Giulietta behandeld door meneer zaag.

Olie kering 71754365 upgrade

Bovenstaande foto is van een pomp en de carterpan uit een stuk gelopen Giulietta motor die ik via marktplaats op de kop heb getikt. Ik ga kijken of ik zelf een mooie oplossing kan maken. Ik ben voor Opels een oplossing tegen gekomen met een busje wat in de pomp klemt met een O-ring en tegen de aanzuigbuis met een O-ring die er tegenaan gedrukt wordt. Mooie oplossing maar wel jammer dat het de opening toch wat kleiner maakt. De pomp heeft een vrij hoog volume omdat er erg veel mee gesmeerd en bediend wordt. Naast de gebruikelijk zaken ook de nokkenas verstellers en de turbo.

Het ontwerp

71754365 upgrade
71754365 vervanging
71754365 upgrade
Onderaanzicht van upgrade

Ik deb deze zelf gemaakt om het te passen, echter de toleranties zijn redelijk kritisch bij O-ringen en ik heb geen CNC machine ter beschikking om het mooi te maken dus het is voor de test.

Houder tooltje
Houder tooltje

Eerst een houder maken waar het onderdeel op kan

Oliekering upgrade op houder
Oliekering upgrade op houder
Oliekering upgrade op olie aanzuigbuis gemonteerd
Oliekering 71754365 upgrade op olie aanzuigbuis gemonteerd
Oliekering upgrade op olie aanzuigbuis gemonteerd met pomp er op
Oliekering upgrade op olie aanzuigbuis gemonteerd met pomp er op

Als O-ring materiaal ga ik voor Viton van Eriks. Viton is goed bestand tegen olie en warmte. Eriks heeft op haar website een O-ring calculator die ik altijd graag gebruik om mijn groef perfect te krijgen.

Op dit moment laat ik het onderdeel ergens maken. Ik doe er een paar extra dus mocht je interesse hebben hou dan mijn blog in de gaten of stuur even een berichtje. Nadat ik het uitvoerig getest heb stel ik een compleet kitje ter beschikking.

14 thoughts on “Olie kering 71754365 1750tbi motor

  1. Dat lijkt interessant, mijn 159 tbi is ook toe aan een nieuwe oliekering. Als dit goed werkt dan ben ik zeer geïnteresseerd in een upgrade set.

  2. Hi Matthijs,

    Heb je blog met veel plezier doorgelezen. Dacht de aandachtspunten van dit blok inmiddels aardig te kennen, maar dit is ontzettend leerzaam en verhelderend.

    Heb je al bevindingen over de oliekeerrindmodificatie (3x woordwaarde)? Als het goed werkt heb ik waarschijnlijk ook wel interesse.

    1. Ben er helaas nog niet aan toe gekomen, je mag van mij testen. Als je jouw computer uit kunt lezen zie je in een oogopslag of het goed is gegaan aan je olie druk.

  3. Leuke Blog, en ja ik heb ook de seal vervangen.

    Ik denk persoonlijk dat je over het diameter niet erg hoeft in te zitten.
    Er is echter 1 nadeel aan je upgrade. Je olie aanzuigbuis zit nu star op de pan en de pomp.

    Dat kan een probleem worden als de pan wordt geraakt. Natuurlijk gebeurt dat ‘bijna nooit’ Maar een ander concept is misschien als de pijp iets kan kwispelen, dus in feite lubbert de montage in de pan. Echter is dat ook niet ideaal met de aanwezige trillingen.

    Wellicht dat de adapter dat alleen doet met een spacer en dan behoudt je nog steeds de functie van je vlak afdichting.

    1. Hoi Arthur, in mijn beleving is in alle gevallen het raken van de pan een probleem, daarnaast heb je wel grotere problemen als het carter iets raakt, voor dat het alle bouten afschuiven die een vrij precieze passing hebben zal er niets gebeuren, als de bouten wel afgeschoven worden is een ontzette / afgebroken olie aanvoer wel je minst erge probleem.

      Ik denk dat kwispelen inderdaad niet zo’n goed idee is. Ook als je bij andere merken of types kijkt heb je vaak een aanzuigbuis die interfereert met eventuele klappen op het carterpan en daar is dat ook geen probleem. Wat ik meer als een “compromis” zie is dat als je in een ongunstig geval de maatvoering niet helemaal lekker zit dat het lastig is het carter pan er op te krijgen, maar door een paar keer droog te testen en een goede dot vrienden crème ehhh lees montage vet dan moet het goed gaan.

  4. Hallo Matthijs,
    Mocht het goed werken dan heb ik hier ook belangstelling voor!
    Ik moet bij mijn 159 tbi het carterpan er ook nog een keer onderweg hebben.
    Dus mocht je meer weten dan hoor ik het graag!

    1. Hoi Edwin, ik ben nog niet aan het testen toegekoen, alleen op mijn proef opstelling en dat werkt mooi!

  5. Ik zie dat steeds meer aanwijzingen dat de problemen die ik met de 1750 motor heb hier wellicht op terug te voeren zijn. Turbo’s die stuk gaan, startproblemen, vette bougies (olie in cilinders), diesel geluid bij koude start (gelukkig voor korte tijd maar toch verdenking van nokkenasverstellers). Dat zijn wel zaken om even over na te denken…….sowieso of ik al die modificaties / reparaties er voor over heb want waar houdt het op? Toch wel belangstelling, dus wanneer komt deze upgrade op de markt?

    1. Turbo’s Wel… die hebben sowieso niet het eeuwige leven. 160K is al veel voor een turbo
      Eens ben je aan de beurt. Maar je kan er een losse insert voor aanschaffen.
      Voorheen zeer betaalbaar. Maar in tijden van gekte durft men wel te vragen.

      Wat betreft de aanzuighals. Vele voorbeelden gezien. Bij de TBi de goedkoopste oplossing ooit. Maar FCA was hierin niet uniek. Je treft de kunststof halzen bij ieder merk, inclusief Merc. Zou het carter een optater krijgen, is eerst de uitlaat aan de beurt. Daarbij krijgt het uitlaatspruitsuk een oplaawaai, en uiteraard de turbo.
      Laatste waar je je druk om maakt is de carterpan.

      Pakken we Lancia Fulvia of Lancia Beta, dan zijn de afzuigingen aan het blok geschroefd.
      Dat is bij de Beta een imposante aluminium en plaatstalen constructie.
      In geen van de gevallen wil je het carter van aluminium of het plaatstalen van de Beta
      ernstig gedeukt hebben. Bij de Beta geeft een breuk behoorlijke vervolgschade.
      Is me wel gelukt bij mijn eerste Beta de carterpan creatief bij te stellen in de velden achter Martin Willems, met toen nog erbarmelijk wegdek.
      Echter geen schade binnen in. De pan weer een beetje in het gareel gehamerd, hoewel dat stroef ging.

      Een Fulvia heeft een grote stalen geperste theezeef met een ijzeren buis naar de pomp.
      Intern gebeurt er niet veel. Maar een defect carter van een 1600 is natuurlijk een tranendal.

      De tussenring van Mathijs acht ik een goede oplossing, met juiste materiaal keerring, Viton, zal je niet veel last meer hebben van een uitgelubbert manchet.
      De passing. Als Mathijs dat goed uitgezocht heeft, zal je nooit meer last hebben van de valse lucht aanzuiging.

      Nog een vraag aan Mathijs. Welke vloeibare pakking heb je benut.
      Siliconenkit is not done. Begint bij mij al weer te lekken.
      FCA-Fiat adviseert een ruitenkit waarmee ze van alles vast hechten tm de kunststof panelen langs het schuifdak…

      Bij de oliewissel pak ik ik de carterpan weer aan.

      1. Ik heb blauwe siliconen van Loctite gebruikt. Niet echt over na gedacht, ik gebruik het altijd voor dit soort dingen. Zit tot nu toe dicht en we zijn een jaar verder.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.