Olie kering 71754365 1750tbi motor

In de Alfa Romeo 1750 tbi motoren, in de Lancia heet deze 1.8 DI zit een fout in het ontwerp van de olie aanzuiging naar de oliepomp. Veel van deze motoren hebben daarom ook allerlei problemen die gerelateerd zijn aan te lage oliedruk. Kapotte turbo, rammelende nokkenas verstellers, slijtage aan nokkenassen en lagering ga zo maar door.

Dit laatste komt door de constructie van de aanzuigbuis voor de oliepomp. Deze buis zit vast gemonteerd in de carterpan en bij het monteren van deze pan moet een afdichting plat gedrukt worden tegen de aanzuigbuis. (onderdeel: 71754365 bij GM lijkt deze er op :55589549). Na verloop van tijd hard het rubber uit en begint de pomp valse lucht aan te zuigen met desastreuze gevolgen.

Constructie Olie aanzuigbuis

Deze constructie is op zich begrijpelijk. In veel andere (oudere) modellen is de aanzuigpijp van metaal en zit direct op de oliepomp geschroefd, die van de tbi / DI is van kunststof en dat is niet sterk genoeg om op deze manier te monteren. Daarom is de aanzuigbuis robust en trillingvrij in de carterpan gemonteerd. Bijkomend voordeel is dat de platen in de carterpan geen groot gat hoeven te hebben voor de aanzuigbuis. Deze platen zorgen ervoor dat bij sportief bochtengedrag de olie niet allemaal naar een kant gaat en zo ook voor lage oliedruk zorgt. Alleen jammer dat niemand gedacht heeft aan de veroudering en vooral verharding van kunststof. Helemaal als je een spleet van 4,5 mm wilt afsluiten.

Olie kering 71754365 tussen de aanzuigbuis en de oliepomp
Olie kering 71754365 tussen de aanzuigbuis en de oliepomp

Ook problemen bij GM / Opel / Saab

Hetzelfde onderdeel is in een aantal GM diesel modellen gebruikt waar ook veel problemen zijn, je kunt zelfs een petitie vinden voor een terugroepactie voor de Opeltjes.

Versleten en verouderde oliekering van oliepomp naar aanzuigbuis Lancia Delta 1.8 DI en Alfa 159 tbi motor
Links nieuw, rechts gebruikt Bron: Reddit
Doorgezaagde carterpan van een in de soep gelopen Giulietta behandeld door meneer zaag.
Doorgezaagde carterpan van een in de soep gelopen Giulietta behandeld door meneer zaag.

Olie kering 71754365 upgrade

Bovenstaande foto is van een pomp en de carterpan uit een stuk gelopen Giulietta motor die ik via marktplaats op de kop heb getikt. Ik ga kijken of ik zelf een mooie oplossing kan maken. Ik ben voor Opels een oplossing tegen gekomen met een busje wat in de pomp klemt met een O-ring en tegen de aanzuigbuis met een O-ring die er tegenaan gedrukt wordt. Mooie oplossing maar wel jammer dat het de opening toch wat kleiner maakt. De pomp heeft een vrij hoog volume omdat er erg veel mee gesmeerd en bediend wordt. Naast de gebruikelijk zaken ook de nokkenas verstellers en de turbo.

Het ontwerp

71754365 upgrade
71754365 vervanging
71754365 upgrade
Onderaanzicht van upgrade

Ik deb deze zelf gemaakt om het te passen, echter de toleranties zijn redelijk kritisch bij O-ringen en ik heb geen CNC machine ter beschikking om het mooi te maken dus het is voor de test.

Houder tooltje
Houder tooltje

Eerst een houder maken waar het onderdeel op kan

Oliekering upgrade op houder
Oliekering upgrade op houder
Oliekering upgrade op olie aanzuigbuis gemonteerd
Oliekering 71754365 upgrade op olie aanzuigbuis gemonteerd
Oliekering upgrade op olie aanzuigbuis gemonteerd met pomp er op
Oliekering upgrade op olie aanzuigbuis gemonteerd met pomp er op

Als O-ring materiaal ga ik voor Viton van Eriks. Viton is goed bestand tegen olie en warmte. Eriks heeft op haar website een O-ring calculator die ik altijd graag gebruik om mijn groef perfect te krijgen.

Op dit moment laat ik het onderdeel ergens maken. Ik doe er een paar extra dus mocht je interesse hebben hou dan mijn blog in de gaten of stuur even een berichtje. Nadat ik het uitvoerig getest heb stel ik een compleet kitje ter beschikking.

3 thoughts on “Olie kering 71754365 1750tbi motor

  1. Dat lijkt interessant, mijn 159 tbi is ook toe aan een nieuwe oliekering. Als dit goed werkt dan ben ik zeer geïnteresseerd in een upgrade set.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *