Puzzelen met verschillende Kawasakis

Deze avond genoten van het kostbaarste wat ik heb; vrije tijd! Dat komt mooi uit want ik heb net een mooie kawasaki gpx 600 r voorvork van Dennis uit Ursem gekocht. In eerste instantie wilde ik voor een ZXR 400 gaan want die is upside down. Maar dat is veel meer gedoe met ombouwen en past niet helemaal bij de klassieke look die ik voor ogen heb.

Zonder te veel te hakken in de spullen heb ik het even snel in elkaar “gelegd” op mijn mooie nieuwe motor-klus-steuntje.

thinker1

Het is een Kawasaki gt550 frame, met een GT750 achterwiel, veer op de foto is een kz750 evenals de achter rem. Voorvork is van een gpz600r maar ik moet de stuur begrenzing nog wel aanpassen door onderin een nok op het frame te lassen. Bij de GT zit deze aan de achterkant. Het stuurslot past ook niet helemaal maar omdat ik van plan ben de kroonplaat flink aan te passen is dat niet zo erg. Met een adapter plaat hoef ik niets aan het frame betreft het stuurslot aan te passen.

De kroonplaat wil ik aan de bovenkant vlak frezen om risers voor een gewoon stuur te kunnen monteren.

thinker3

De voorvork van een GPX is iets korter. Omdat de poten bij een gpx boven de bovenste kroonplaat uitsteken win ik 2 centimeter en komt de motor aan de voorkant slechts 1 centimeter lager te staan. En dat is niet erg want de veerweg van een gpx is iets stugger en ik vind de GT al vrij hoog, met andere veren laat ik de achterkant misschien ook nog wat zakken afhankelijk van de staand van de achterbrug. Deze moet belast zo recht mogelijk staan omdat het een cardan betreft.

thinker4

Op de achterbrug moet er ook nog een nokje komen om de reactie stang van de achterrem te bevestigen. Je ziet de stang van de trommel nog hangen. Ik wil goede achter remmen hebben omdat ik vaak bij lage snelheden mijn achter rem gebruik.

thinker2

De mooiste upgrade vind ik de tank. Ik hou niet van de schuine spitse onderkant van de GT. Ik ga de achterkant van het frame inkorten, niet te veel en ook niet met zelf gebogen buis, gewoon het originele stuk losmaken van het frame bij de overloop naar een dikker stuk pijp.

thinker-rear

In de cirkel kan ik de las verwijderen. Dan haal ik de plaat voor het zadel en het binnenspatbord weg en zaag ik het frame op dezelfde schuine manier door. Ik behoud dan de originele achterboog met het verschil dat het gehele frame iets korter is.

Wil je meer weten over de motor die ik ga gebruiken? Kijk dan hierrrr!

5 thoughts on “Puzzelen met verschillende Kawasakis

  1. Dag Matthijs,

    Kan jij aangeven hoe de tank vastgezet moet worden? Ben zelf met een Z400-cafe racer bezig maar weet niet meer wat ik met die metalen flap onder aan de tank (aan de kant waar het zadel komt? aan moet?
    Thx!

    1. Op de GT550 zat de tank via een drager op het frame vast geschroefd. Dat ga ik hergebruiken. Ik moet de frame plaatjes loshalen en iets verder riichting het balhoofd weer vastlassen. Als jij een ander zadel gaat plaatsen zou ik eenzelfde manier gebruiken als ik ga doen. Ik zou dan 2 stukjes plat van laat zeggen 20×3 mm een soort U-tje buigen, dit op je frame lassen en daar een soort dwars plaat op schroeven. Kan je ook mooi gebruiken om jouw zadel op te monteren.

      Zo zit het bij mij:
      Steun onderkant

      En onder.
      Steun bovenkant

      Ik heb even snel een schets gemaakt met wat ik bedoel. Dit kun je makkelijk zelf met een ijzerzaag, een boor en een ronde vijl. Het frame waar ik het op vast maak heeft op die plek een diameter van 25mm. Ik heb in de tekening er 2 moeren van m6 opgelast. Lassen ontkom je niet aan bij het bouwen van een custom.

      Steun onderkant

      Steun bovenkant

      Als je wilt kan ik wel even een werktekeningetje maken voor je. Als je even de maten van jouw frame doorgeeft. Misschien moet jij het wel aan de binnenkant van jouw frame vastlassen omdat de tank er al plat op ligt. Je moet er natuurlijk ook iets opschroeven, simpel stripje kan maar mooier is als je iets van plaatwerk maakt waar je de randen van omzet voor de stevigheid. Dat ziet er meer “stock” uit.

    1. Ze zitten met een bout. Die klemmen komen van een KTM en als het stuur en de bovenste helften er af zijn kun je er een bout doorheen steken. Er zitten twee gaten in de kroonplaat en daar steek ik ze doorheen. Kijk hier maar https://lion-e.nl/nl/stuur/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *