Deze avond genoten van het kostbaarste wat ik heb; vrije tijd! Dat komt mooi uit want ik heb net een mooie kawasaki gpx 600 r voorvork van Dennis uit Ursem gekocht. In eerste instantie wilde ik voor een ZXR 400 gaan want die is upside down. Maar dat is veel meer gedoe met ombouwen en past niet helemaal bij de klassieke look die ik voor ogen heb.
Zonder te veel te hakken in de spullen heb ik het even snel in elkaar “gelegd” op mijn mooie nieuwe motor-klus-steuntje.
Het is een Kawasaki gt550 frame, met een GT750 achterwiel, veer op de foto is een kz750 evenals de achter rem. Voorvork is van een gpz600r maar ik moet de stuur begrenzing nog wel aanpassen door onderin een nok op het frame te lassen. Bij de GT zit deze aan de achterkant. Het stuurslot past ook niet helemaal maar omdat ik van plan ben de kroonplaat flink aan te passen is dat niet zo erg. Met een adapter plaat hoef ik niets aan het frame betreft het stuurslot aan te passen.
De kroonplaat wil ik aan de bovenkant vlak frezen om risers voor een gewoon stuur te kunnen monteren.
De voorvork van een GPX is iets korter. Omdat de poten bij een gpx boven de bovenste kroonplaat uitsteken win ik 2 centimeter en komt de motor aan de voorkant slechts 1 centimeter lager te staan. En dat is niet erg want de veerweg van een gpx is iets stugger en ik vind de GT al vrij hoog, met andere veren laat ik de achterkant misschien ook nog wat zakken afhankelijk van de staand van de achterbrug. Deze moet belast zo recht mogelijk staan omdat het een cardan betreft.
Op de achterbrug moet er ook nog een nokje komen om de reactie stang van de achterrem te bevestigen. Je ziet de stang van de trommel nog hangen. Ik wil goede achter remmen hebben omdat ik vaak bij lage snelheden mijn achter rem gebruik.
De mooiste upgrade vind ik de tank. Ik hou niet van de schuine spitse onderkant van de GT. Ik ga de achterkant van het frame inkorten, niet te veel en ook niet met zelf gebogen buis, gewoon het originele stuk losmaken van het frame bij de overloop naar een dikker stuk pijp.
In de cirkel kan ik de las verwijderen. Dan haal ik de plaat voor het zadel en het binnenspatbord weg en zaag ik het frame op dezelfde schuine manier door. Ik behoud dan de originele achterboog met het verschil dat het gehele frame iets korter is.
Wil je meer weten over de motor die ik ga gebruiken? Kijk dan hierrrr!
Update 2019
Helaas heb ik heel veel andere dingen tussendoor gedaan maar ik heb toch een kleine update. Kijk maar op het filmpje wat ik snel gemaakt heb met mijn telefoon.
Dag Matthijs,
Kan jij aangeven hoe de tank vastgezet moet worden? Ben zelf met een Z400-cafe racer bezig maar weet niet meer wat ik met die metalen flap onder aan de tank (aan de kant waar het zadel komt? aan moet?
Thx!
Op de GT550 zat de tank via een drager op het frame vast geschroefd. Dat ga ik hergebruiken. Ik moet de frame plaatjes loshalen en iets verder riichting het balhoofd weer vastlassen. Als jij een ander zadel gaat plaatsen zou ik eenzelfde manier gebruiken als ik ga doen. Ik zou dan 2 stukjes plat van laat zeggen 20×3 mm een soort U-tje buigen, dit op je frame lassen en daar een soort dwars plaat op schroeven. Kan je ook mooi gebruiken om jouw zadel op te monteren.
Zo zit het bij mij:
En onder.
Ik heb even snel een schets gemaakt met wat ik bedoel. Dit kun je makkelijk zelf met een ijzerzaag, een boor en een ronde vijl. Het frame waar ik het op vast maak heeft op die plek een diameter van 25mm. Ik heb in de tekening er 2 moeren van m6 opgelast. Lassen ontkom je niet aan bij het bouwen van een custom.
Als je wilt kan ik wel even een werktekeningetje maken voor je. Als je even de maten van jouw frame doorgeeft. Misschien moet jij het wel aan de binnenkant van jouw frame vastlassen omdat de tank er al plat op ligt. Je moet er natuurlijk ook iets opschroeven, simpel stripje kan maar mooier is als je iets van plaatwerk maakt waar je de randen van omzet voor de stevigheid. Dat ziet er meer “stock” uit.
Beste. Hoe ga je de risers monteren?
Las je die gewoon vast?
Mvg
Franklin
Ze zitten met een bout. Die klemmen komen van een KTM en als het stuur en de bovenste helften er af zijn kun je er een bout doorheen steken. Er zitten twee gaten in de kroonplaat en daar steek ik ze doorheen. Kijk hier maar https://lion-e.nl/nl/stuur/
En hier https://lion-e.nl/nl/kroonplaat/
Dag Matthijs,
Interessant. Ik ben ook bezig een cafe racer te maken van een GT 550 en ben daarom benieuwd naar het eindresultaat betreft het frame inkorten.
Het originele frame is niet geschikt voor een vlak cafe racer zitje.
En hoe heb je het hoogteverschil opgelost?
Gr, Rob
Hoi Rob,
Stuur me even een mailtje op matthijs@lion-e.nl dan stuur ik je een foto hoe ver ik nu ben.
In mijn project zit overigens niet echt vaart, druk druk druk… Ik heb zelf het plan om geen plat zadel te doen. Persoonlijk vind ik dat niet erg mooi en praktisch… Daarnaast vind ik het net als een baard van een hipster (nu trouwens snor), ze willen allemaal bijzonder zijn en nemen een baard. Als je op een zondag avond gaat kijken in Paradiso Amsterdam bij een vage moeilijke Berlijnse-heroïne-rockband waar het stikt van de hipsters dan is de kans groot dat je haar in je bier krijgt.
Zelf wil ik een wat dikker 1-persoons zadel maken dat de lijn van de frame vorm volgt. Daarachter doe ik een jaren-80 kontje van een z550 of iets in de trant van een z900 uit die tijd. Bijkomend voordeel, je zit niet te prutsen met de uitslag van je vering. Je kunt namelijk bij een cardan aangedreven motorfiets niet te veel rommelen met de achterbrug positie. Je wilt in de basis de cardan as koppeling bij de motor en de brug zo recht mogelijk hebben want hoe groter de hoek hoe sinus-vormiger het aandrijven van jouw wiel.