Reparatie tapgaten van benzinekraan

Reparatie tapgaten van benzinekraan

Dikke pech, schroefdraad weg. Bij mijn Kawasaki ER-5 is dat het geval. Na struinen op Ebay blijkt dat dit wel vaker gebeurd. De meesten grijpen naar helicoils maar ik vind dat maar lastige dingen. Ik ben weg van Kerb Konus inserts. En dan vooral het type met de twee gaatjes om de spaan af te voren, niet die met het gleufje. Het type met het gaatje centreert zichzelf namelijk erg fijn.

Benzinekraan reparatie met inserts van een Kawasaki ER-5
Insert M5x7mm

Nadeel van de dingen is dat degene die ik heb vrij veel ruimte innemen. Ik moet voor m5 namelijk 7,5 mm boren en het buitendiameter van de inserts is 8mm. Eigenlijk moet je nog iets groter boren in gegoten aluminium zoals het metaal van het benzinekraantje. Het wil nog wel eens basrten als er te veel tap geweld nodig is. Vertrouw je het niet dan kan je het eerste stukje met een tap m8 voortappen. Ik gebruik altijd een permanente locktite om het te verlijmen.

Los van reparaties zijn deze inserts perfect om bijvoorbeeld in aluminium delen te tappen als de delen regelmatig gedemonteerd worden. Of als het erg vast moet zitten. Je kunt bijvoorbeeld een gewone m6 bout veel hufteriger vast draaien als het in zo’n insert zit, dat eigenlijk bijna met m10 in het Alu zit.

Goed en netjes voorboren, de kant wara de insert ingaat even de randjes zoekend verzinken met 45 graden. Er bestaan speciale tools voor deze inserts die je in een tap automaat kunt zetten of in de boormachine gecenterd kunt inspannen voor een rechte geleiding.

Benzinekraan reparatie met inserts
Verzonken gat voor Kerkonus insert
Benzinekraan reparatie met inserts
Benzinekraan reparatie met inserts van een Kawasaki ER-5

Update 19-06-2017

Helaas is de kraan niet meer. Membraan was waarschijnlijk niet meer goed en is geen reparatie set te vinden online. Ik heb een nieuwe besteld en geplaatst omdat ik de hele tijd uitvallen van de motor had.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *