Kawasaki ZX9R

Na 4 jaar op een Kawasaki Er-5 gereden te hebben ben ik toe aan wat zwaarders met een kuip omdat ik vrijwel altijd snelweg kilometers maak. Het liefste heb ik een Ducati ST3 maar wegens andere financiële prioriteiten moet dat nog even wachten. 

Niet lang geleden zie ik in de buurt van mn werk een Zx9r uit 1994 te koop staan met een lekke koppakking. Die heb ik opgehaald bij Erik. Uiteraard in een opwelling zonder van tevoren te kijken wat wijsheid is. Een van de eerste modellen met frame nr 000156

Uiteindelijk zijn er een aantal zaken aan de hand, de vervelendste, haarscheurtjes in de kop tussen de in en uitlaatkleppen, achtervering is luchtvering geworden, verroeste uitlaat bochten, gezakte bus van de cilinders, een kapotte waterpomp en natuurlijk een lekke koppakking.

Op carburateur 2 zie je koelwater…bummer

Zakkende cilinderbussen

Er zijn een aantal euvels met het B-model Zx9r. Het meest besproken zijn de zakkende cilinderbussen. Heel veel B modellen Zx9r’s met name de eerste jaren van productie hebben door ondeugdelijke montage last van zakkende cilinderbussen. Dit houdt in dat de losse bussen niet helemaal tot het aanslag in het cilinderwand deel geperst zijn. Normaal wordt het cilinderblok na het inpersen van de bussen gevlakt zodat alles gelijk ligt. Als 1 of meer van de bussen niet helemaal er in zit kan het later gaan zakken.

Gevlakte cilinders

Ik heb mijn cilinderblok naar motorrevisie Van Dam in Leersum gebracht. Erg aardige kerel met veel kennis en mierig precies. Er moest gelukkig maar 6 honderdsten af tot het blok schoon was.

Vakwerk van Van Dam

Cilinderkop ZX9R B-model

Een ander euvel wat minder besproken wordt is de gevoeligheid voor haarscheurtjes tussen de in en de uitlaat kleppen. Dit is kwalijker dan het lijkt, er is minder compressie en als de scheurtjes dieper gaan, en dat gaan ze, dan komt er koelvloeistof doorheen. Ook zorgt het voor overdruk in het koelsysteem en voor een slechte loop door verbrandingsgas in het inlaattraject en lagere compressie.

Haarscheurtjes doorlopend achter de poorten

Na het ontdekken van de scheurtjes ben ik meteen op zoek gegaan naar een nieuwe. Dat viel niet mee, eerst naar Veldhoven, de verkoper was nog driftig bezig het blok uit de motor te klussen maar helaas… scheurtjes! Vervolgens naar Harlingen waar een zxr specialist zit, heeft me mooi voor nop laten rijden want in al zijn koppen zaten scheurtjes. De derde kop die ik ging bekijken was in Maassluis zonder scheuren jokte de verkoper zo bleek later. Daarna iemand op Ebay in Duitsland, die keurig foto’s opgestuurd van de scheuren en de welgemeende excuses. De kop is erna van Ebay verdwenen.

Haarscheurtjes van af de kleppen

Na nog een keer bot vangen vanuit Harlingen heb ik de moed opgeven. Toen ik op het punt stond de boel dicht te schroeven inclusief de scheuren kwam ik een compleet blok tegen in Heerlen waar de kop goed van zou zijn. Na wel 20 foto’s gevraagd te hebben, er nog steeds niet in te geloven ben ik toch heen gereden en wat een geluk, geen scheuren! Alleen een slechte schroefdraad van 1 van de bougies…

Eindelijk eentje zonder scheuren

Achtervering ZX9R

De achtervering was een leuk project. Het originele systeem heeft een veer van Kayaba met het gas reservoir elders op het subframe verbonden met een slang.

Omdat de achterveer bekend staat als slecht wilde ik upgraden! Veel anderen gebruiken een ZX10R veer modeljaar 2004 en 2005. Meer varianten lijken te passen, ik kon deze voor 30 euro kopen via marktplaats.

zx10R schoonmaken en aanpassen

De schokbreker is iets te kort. Dit kun je op 2 manieren oplossen, ik heb een tussenring gemaakt van 10mm die over het draadeind past aan de bovenkant tussen het frame en de beugel waar de schokbreker mee gemonteerd zit.

Je kunt ook de twee link stangetjes korter maken aan de onderkant. Dat is op zich mooier omdat je dan beter bij de veer voordruk moeren kunt. Misschien doe ik dit ooit nog wel.

Zx10R veer in frame Zx9r

Ook moet je aan de onderkant de gaten 2 mm opboren om de bout er door te krijgen. Een de bovenkant zou je of de bus in het rubber van de veer moeten opboren of zoals ik twee vulringen draaien. Ik ben niet weg van boren in hard staal dus heb ik dat laatste gedaan.

Omdat de motorfiets helemaal uit elkaar is geweest was ik ook mooi in de gelegenheid om alle boutjes en moeren schoen te maken en het geneuzel zoals slangen en beugeltjes.

Blok er weer in!

Na het eerste proefritje van mijn dochter heb ik zelf ook gereden.

Helaas stuurde de Kawa voor geen meter door hangende voorremmen.

Aansluiting voor vetspuit door aangepast ontluchtingsventiel.
Hulp gereedschap op plunjes laatste stuk er uit te krijgen.

Snel nieuwe seals besteld en met heel veel moeite, een vetspuit en hulpgereedschap de boel toch weer fris gekregen. Voor het eerst heb ik Cerakote gebruikt in de kleur Burnt Bronze. Dit is een keramische coating die je heel dun opbrengt. Vervolgens een uur in de oven op 150 graden voor de “curing”

klauw helft in Cerakote burnt bronze

De achter rem was ook flink gecorrodeerd. Die heeft ook nieuwe seals gekregen en een mooi kleurtje Cerakote.

Wordt vervolgd…

Klaar?

Todo

De motor rijdt nu goed, ik wil echter nog een aantal zaken doen.

  • onderblok en cilinders reserve blokgebruiken
  • voorvork opknappen
  • wiel lagers vervangen
  • velgen poedercoaten of cerakoten.
  • usb aansluiting en telefoon steun
  • afneembaar bagage rack
  • stuur verhogen

3 thoughts on “Kawasaki ZX9R

  1. Mooi man ,Ik heb dezelfde motor in dezelfde kleurstelling gekocht met 37000 km en inmiddels 88000 km op de teller heb hem nu 14 jaar en geen problemen gehad ,Was mij wel bekend van de cilinderbussen maar heb ikzelf geen last van gehad .tien jaar geleden een dynokitje laten monteren en op de dynobank afgesteld ,ben tot nog toe tevreden met de Kawa.
    Groetjes pieter

    1. Hoi Pieter, leuk te lezen dat je mijn blog tegen bent gekomen. Ik ga binnenkort de oliekeringen van de voorvork vervangen en de balhoofdlagers. Die jij het onderhoud zelf?

      1. Nee ik besteed het meeste uit.
        Twee jaar geleden bij mij vervangen ,binnenkort banden aan de beurt en volgen jaar de remschijven en blokken,schijven zitten op minimum van vier mm

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *